Tilbake
Stiftelsen Arkivet
Stiftelsen Arkivet
Stiftelsen Arkivet
Stiftelsen Arkivet

Tilfluktsrommet

Innhold: Undervisningen foregår i tre deler. Del 1. I Tilfluktsrommet. Ved hjelp av rommets symbolkraft samt enkle tekniske effekter (digitale bilder og lydeffekter) vil elevene leve seg inn i hvordan det er å leve i frykt under en krig. Denne empatiøvelsen brukes til å lage en effektfull bro fra historien til elevens egen hverdag, hvor flere møter på mobbing. Lærer og forfatter Eystein Ellingsen utfordrer elevene til å skrive om disse temaene. Ved å samle ord og tanker knyttet til vanskelige emner på papiret, bearbeider man samtidig opplevelser som kan være vanskelig å ta innover seg. Del 2. På Arkivet. Etter en innføringsforelesning om kreativ skriving, vil elevene arbeide med tekstproduksjon. De blir motivert og rettledet i hvordan de kan gi uttrykk for følelser, meninger og tanker gjennom det skrevne ord. Det jobbes målrettet med sjangeren fortelling, rettet mot den skjønnlitterære dagen på skriftlig eksamen, våren i tiende klasse. Del 3. På nettet. Elevene skal i etterkant av skrivekurset ferdigstille sine tekster og deretter publisere disse på www.stiftelsen-arkivet.no/tilfluktsrommet. Websiden skal være en dynamisk læringsarena, hvor elevenes arbeid skal kunne publiseres og benyttes av andre elever som inspirasjon og utgangspunkt for nye diskusjoner og oppgaver. Læreren følger opp denne delen av etterarbeidet. Dersom noen elever har skrevet svært personlige tekstersom de ikke vil publisere på nett, skal de selvsagt ikke presses til dette. Mål med tilbudet: • Formidle skriftlig egne erfaringer basert på tolkning og refleksjon. • Øve kompetanse i sjangerforståelse og trening mot eksamen i tiende klasse • Medvirke til forståelse av at menneskene inngår i en historisk sammenheng. Tilpasning lærerplanen: Prosjektet er forankret i de nylig vedtatte læreplanene i følgende fag og trinn. Læreplan i norsk: Formål med faget : Å se norsk språk og kultur i et historisk og nasjonalt perspektiv kan gi elevene innsikt i og forståelse for det samfunnet de er en del av. Internasjonale perspektiver i norskfaget kan bidra til å utvikle kulturforståelse, toleranse og respekt for mennesker fra andre kulturer. Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg skriftlig i norsk. Kompetansemål etter 10. årstrinn : Uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike tekster på bokmål og nynorsk. Lærerplan i samfunnsfag: Formål med faget: evne til å tenkje fritt, perspektivrikt, kritisk og tolerant. Grunnleggende ferdigheter: kunne reflektere over meiningsinnhaldet i tekstar, bilete, film (…) og kunne sammanlikne, argumentere og drøfte. Kompetansemål etter 10. årstrinn: Drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy. Forklare kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Vest-Agder fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Stiftelsen Arkivet og forfatter og lærer Eystein Ellingsen
  • Produsent: Stiftelsen Arkivet/forfatter og lærer Eystein Ellingsen
  • I samarbeid med: Stiftelsen Arkivet
  • Idé/opplegg: Stiftelsen Arkivet/forfatter og lærer Eystein Ellingsen

Om kunstner / utøver / gruppe

Publikumskommentarer