Tilbake
Pixabay
Pixabay

Lære om klær

Hvordan skal man være i stand til å gjøre bevisste valg når man kjøper klær? Skal vi kjøpe ull? Bomull? Eller syntetisk? Er viskose syntetisk? Hva er egentlig silke?
Hvordan kan vi vite om klærne vi kjøper er produsert under gode arbeidsforhold og hvilken påvirkning har de på miljøet? Er det mulig å kjøpe bærekraftige klær? Selv den beste og mest bevisste kan jo miste fullstendig motet i jakten på kule klær, og god samvittighet.

Gjennom dette opplegget får elevene kjennskap til hvordan nordmenns tekstilvaner har endret seg gjennom årene og utfordringene knyttet til vårt tekstilforbruk., Gjennomgang av de vanligste tekstilene som er i handelen i dag. De får kjenne forskjellen på ulike fibre, som bl.a. silke, ull, akryl, bomull og polyester, og det blir en grunnleggende gjennomgang av vask og stell av tekstiler. Opplegget avsluttes med en blindtest av ulike fibre. 

​​​​​​​

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Vest-Agder fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Husflidskonsulent Kathrine Gregersen
  • Produsent: Husflidskonsulent Kathrine Gregersen
  • Idé/opplegg: Husflidskonsulent
    Kathrine Gregersen

Om kunstner / utøver / gruppe

Kathrine Gregersen er husflidskonsulent i Vest-Agder.

Hun er utdannet faglærerr i kunst og håndverk, drama, nordisk språk og litteratur og ppes.ped. Fra 2003-2011 arbeidet hun med produktutvikling og markedsføring i Nøstebarn. Hun har gitt ut 3 bøker: Strikk til nøstebarn (2007) Brukt på nytt ( 2008) Strikk meir til nøstebarn ( 2014)

Publikumskommentarer

Vi vil gjerne ha dette kurset i klassen. Er det mulig å få dette på mandag 21 oktober? Mvh Tone M. SalvesenPublisert av: Tone Mosvold Salvesen (klasse - Tangen vgs) – 28.8.2019 12:23